9. feladat
A következőkben egy szintén gyakran használatos rövid körre tanulhatsz ritmizációkat. Ezt a kört I, VI, II, V-nek nevezik a jazz muzsikusok.
A számok a hangnem fokait mutatják. Az akkord menet G dúrban van, így a G dúr I, VI, II, V fokai szólalnak meg. Nézzük meg milyen ritmika szerepel a taktusokban.
Az első taktus semmi újat nem mutat, hiszen ezt a ritmusképletet már ismered.
A második taktus első öt nyolcada maga a „kályha” (ahogyan az előző taktus is), utána még egy nyolcad és egy negyed következik. Ezzel az egyszerű ritmusvariációval ki tudod tölteni a teljes taktust. Persze az első taktusban megjátszott ritmika is kitölti a taktust, de ott az ütem második felében már nincs mozgás.
A harmadik taktusban szintén az alapritmus szólal meg azzal a különbséggel, hogy az utolsó nyolcadra megszólal a következő ütemben lévő E7 akkord alaphangja. A jazz zenében nagyon fontos ez az előrehozatal, vagyis egy taktus utolsó nyolcadán megszólalhat a következő harmónia, vagy annak a basszusa.
A negyedik taktusban, akármennyire is furcsa a leírás, az első öt nyolcadban a „kályha” ritmusa szólal meg. Talán, ami miatt furcsa lehet, az az, hogy nem a megszokott basszusakkord-sorrendben követik egymást a hangok. Mind a négy ütemben megszólaló ritmusképlet fontos és gyakran használatos a kíséretek során, ezért különös figyelmet fordíts a megértésükre, kigyakorlásukra.