Tá-titi viszony
Az iskolai énekórákból talán semmi nem ragadt meg bennünk olyan jól, mint a „tá-titi”, vagyis a negyed és a nyolcad. A „ti” fele a „tá”-nak. Ha ezt komolyan vesszük és megfigyelünk néhány bonyolultnak tűnő ritmikát, azt láthatjuk, hogy a negyed és a két nyolcad közötti arány (tá-titi) megmarad, csak másképpen írjuk és gyorsabban játsszuk. Ezt nevezzük „tá-titi” viszonynak.
Hogy teljesen megértsd, nézzük meg a gyakorlatban! Ez az igazi „tá-titi”:
Ha ezt lefelezed, vagyis a negyedből nyolcadot, a nyolcadból pedig tizenhatodot csinálsz, ugyanaz fog megszólalni, csak dupla tempóban. A viszony (arány) ugyanaz, ezért számolás helyett mondhatod azt, hogy „tá-titi”:
Fordítva ugyanez „titi-tá”:
Mondjuk azt, hogy a nyolcad a „tá”, a tizenhatod a „ti”. Ha így gondolkodsz, a következő gyakorlatot egyszerűen le tudod ütni:
Ugyanez duplázva sokkal bonyolultabbnak tűnik, de ez ne zavarjon téged, mert itt csak dupláztuk a tempót, de az arányok, vagyis a viszony megmaradt:
Ezt a viszonyt megfigyelhetjük a páratlan ritmikáknál is. Ha a triola a „tá”, akkor a szextola a „ti”: